تبلیغات
وبلاگ ot کنگره 60 شعب اصفهان - گزارش لژیون پزشکان کنگره 60 ، بیست و پنج دی ماه 1394
گزارش لژیون پزشکان کنگره 60 ، بیست و پنج دی ماه 1394
دوشنبه 28 دی 1394 ساعت 10:16 ق.ظ | نوشته ‌شده به دست مسافر میثم | ( دیدگاه شما )

بنام قدرت مطلق الله

بیست و یکمین جلسه از دوره هشتم لژیون پزشکان پارک طالقانی با نگهبانی آقای مهندس دژاکام و استادی آقای بهنام و دبیری خانم اعظم، با دستور جلسه فرق عمل سالم و عمل به ظاهر نیک، در تاریخ 25/10/94 راس ساعت 8 صبح آغاز به کار کرد.

این دستور جلسه می خواهد چارچوبی را مشخص کند که هر عملی را به صرف ظاهر عمه پسند و زیبایی که دارد نمی توان به عنوان عمل سالم معرفی کرد، یا برعکس ...


تشکر می کنم از نگهبان جلسه که امروز این وقت را به من دادند، دستور جلسه امروز فرق عمل سالم و به ظاهر سالم است، قبل از اینکه در مورد تعاریف آن صحبت بکنم، درباره اهمیت آن در کنگره 60 مقدمه ای بگویم و آن اینکه، کنگره 60 لوگویی دارد که از مثلثی شامل سه ضلع معرفت، عدالت و عمل سالم تشکیل شده است، و این نشان می دهد که بحث عمل سالم یکی از یه جزء خیلی مهم در کنگره 60  و از اهداف این مجموعه است. فرض بر این است که افراد پس از ورود به کنگره با پیدا کردن دانش و معرفت و آگاهی و بینش به جایی می رسند که بتوانند عمل سالم را داشته باشند و پس از آن به عدالت یا همان تعادل برسند. اما در مورد تعریف عمل سالم و تفاوت آن با عمل به ظاهر سالم، اگر بخواهم بطور خلاصه بیان کنم، عمل سالم عملی است که ما را به سلامت و آرامش برساند، همین تعریف مشخصه ای به ما نشان می دهد که فقط ظاهر و شکل و فرم یک عمل نشان دهنده سالم بودن یک عمل نیست و وقتی سالم است که آن نتیجه را به ما بدهد. این دستور جلسه می خواهد چارچوبی را مشخص کند که هر عملی را به صرف ظاهر عمه پسند و زیبایی که دارد نمی توان به عنوان عمل سالم معرفی کرد، یا برعکس هر عملی که شاید ظاهر قشنگی نداشته باشد، الزاما عمل زشت و غیر سالمی نیست. مثلا در کار جراحی ظاهر قضیه کار زشتی است که شکم یک نفر را پاره می کنند، اما وقتی در واقع نتیجه به سلامت آن فرد کشیده میشود، پس عمل درستی است.

برای اینکه به معنی این موضوع بهتر پی ببریم، استفاده از مثالهایی بسیار مفید است، یکی از مثالها میتواند این باشد که از کودکی به عنوان نکات اخلاقی مانند امانت داری، راست گویی، ... به ما یاد داده اند که از هر کس بپرسیم بر خوبی آنها صحه می گذارد، ولی وقتی که این اعمال را برای یک فرد خاص، در یک زمان خاص و برای یک موضوع خاص می خواهیم انجام بدهیم باید شرایط آن را بررسی کنیم. مثلا در مورد مثالی که در سی دی زده شده است، فرض کنیم یک نفر سلاحی را پیش شما به امانت گذاشته باشد، چند وقت بعد این آدم با خشم می آید که اسلحه اش را بگیرد تا از شخصی که از وی عصبانی شده انتقام بگیرد، عمل به ظاهر سالم امانت داری حکم می کند که اسلحه وی را بدهیم، اما این کار باعث از بین رفتن زندگی خود شخص و دیگران ختم شود. یا مثلا همه می پذیرند که کمک کردن به دیگران کار درستی است، اما همین عمل انسانی که در درستی آن شکی نداریم، وقتی به شکل درستی دنبال نشود، سلامت و سعادت به دنبال نخواهد داشت و مثلا تکدی گری به عنوان یک شغل و فرهنگ شایع می شود و چه بسا این کار به تشکیل باندها و گروههای مافیایی برای این کار تبدیل شود.

یا مثلا در مورد معاملات تجاری که انجام می دهیم، و در فرهنگ سنتی و شرقی ما هم خیلی رایج است و آن اینکه تعارف را خیلی راحت در معامله وارد می کنیم، فرض کنیم طرف ما یکی از آشنایان یا اقوام است که به راحتی وجهی یا سندی را رد و بدل می کنیم، یک همچین اتفاق ساده ای باعث می شود که الان بسیاری از پرونده ها در مراجع قضایی دوستان یا اقوام نزدیک هستند، در صورتی که اگر از همان اول، بنا را بر اصولی بودن و قانونی بودن کار می گذاشتی، هیچ شکلی پیش نمی آمد.

اگر بخواهیم در فیلد کاری خودمان در درمان اعتیاد چند مثال بزنم، خود من در اوایل که این کار را شروع کرده بودم، بنا به تجربه و عادتی که در سایر زمینه های پزشکی داشتیم، خیلی امر رایج و عادی بود که به یک بیمار کمک مالی کنیم و اتفاق خیلی خاصی هم نمی افتاد. در این زمینه هم وقتی این اتفاقات می افتاد، و یک نفر هزینه کافی نداشت و یا پولی پرداخت نمی کرد، خیلی سخت نمی گرفتیم، و به راحتی می پذیرفتیم که فرد به راحتی بدهکار سیستم درمان بشود و تصورمان هم این بود که داریم کار خیر انجام می دهیم، اما در عمل بعد از یک مدت اتفاقی که علاوه بر ضرر مالی برای ما می افتاد این بود که بیماران به مرور از درمان خارج می شدند و متوجه شدیم که وضعیت مصرف مواد آنها بدتر هم شده است، یعنی در عمل من نه تنها کمکی به درمان این فرد نکرده بودم، بلکه به علت این بدهی که فرد داشت و احتمالا عذاب وجدانی که برایش پیش می آمد، علاوه بر خروج از درمان مصرف وی را هم سنگین تر میکرد. تازه ما گروهی از خیرین را هم وارد این چرخه کرده بودیم که گاها به این افراد کمک مالی هم می کردیم، و به مرور اتفاقی که افتاد این بود که برخی این افراد، علاوه بر پرداخت نکردن هزینه درمان و دریافت کمک از بهزیستی و خیرین، عملا طلبکار ما هم می شدند که مثلا خوراک یا آذوقه این ماه ما چه شد؟ پس اگرچه ظاهر قضیه زیبا است اما به این افراد ضربه هم وارد شده بود.

یک مثال هم در مورد نوع درمان ها بزنم، درمانها سم زدایی سریع و فوق سریع که یک مدتی رایج شد و ظاهر خیلی زیبایی هم داشت، اما اتفاقی که در عمل می افتاد بسیاری از افراد نه تنها به درمان نمی رسیدند بلکه دچار عوارضی هم می شدند.

چیزی که اینجا سوال برای ما پیش می آید این است که حال که ما می دانیم هر عمل زیبایی لزوما باطن درستی ندارد، چگونه تشخیص دهیم که آیا کاری که می کنیم در واقع درست است یا خیر؟ و خوشحال می شوم که دوستان در مورد این مساله صحبت کنند، اما چیزی که به ذهن خودم می رسد، پیدا کردن معرفت و دانش قطعا در رسیدن به این تشخیص به ما یاری می رساند. خیلی مهم است که این معرفت و دانش را به طور عمقی و نه سطحی پیدا کنیم و نکته دوم اینکه خیلی کلان نگر تر باشیم و ببینیم که اثرات اجتماعی عمل ما چیست و فقط خوشحالی در لحظه ناشی از عمل خود را نبینیم.


روانشناس اردشیر

ما اگر عمل به ظاهر نیک را در نظر بگیریم، مثلا اخلاقیاتی که ناشی از احساس گناه است، باعث می شود که اگر کسی از ما درخواست کمک کرد، فکر کنیم که اگر به این شخص کمک کنیم، حتما یک روزی هم یک شخصی به ما کمک می کند، منشا این عمل ما احساس گناهی است که از خود شخص صاتع میشود، اما اگر وقتی که معرفت و دانش پیدا کنیم، تصور می کنیم که آیا حق این را دارم که به این شخص کمک کنم و این کمک به کجا ختم می شود، مثلا چند سال پیش تحقیقی در اروپا پیرامون کمک به افراد متکدی انجام شده بود و مشاهده شد که افرادی که نسبت به این مساله آگاهی و دانش بیشتر داشتند، به این افراد کمتر کمک می کردند، وقتی که نه گفتن را به خانواده خود آموزش ندهیم، اولین پیشنهادی که به آنان شود را می پذیرند، باید اخلاقیات را با دانش و معرفت همراه کنیم.

روانشناس یوسف

متاسفانه یک سری آموزش هایی که تحت عنوان عمل نیک به ما داده شده است، اندازه و حد مشخصی ندارد و عاقبت آن در نظر گرفته نشده است، مثلا این که برای یک فرد در زندان سند گذاشته بشود، در بسیاری از موارد این عمل باعث ایجاد مشکل می شود و عاقبت خیری برای خانواده ها و افراد ندارد.


خانم روانشناس زهره

بسیاری از آموزشهایی که از کودکی به افراد داده می شود غلط است، و باعث می شود که عمل به ظاهر نیک را بیشتر انجام بدهیم، در کنگره خیلی به خوبی آموزش داده می شود که در طول زمان فرد بتواند به تشخیص برسد، من خودم گهگاه دچار این اشتباهات و اتفاقات می شوم، همین هفته گذشته من به یکی از اقوام که دچار سردرد شده بود و از روی دلسوزی یک مسکن دادم که باعث خونریزی معده وی شد و این سهل انگاری باعث شد که نه تنها به وی کمک نشود بلکه فرد آسیب ببیند.


دکتر احمد

عمل به ظاهر نیک معنی آن در خودش مستتر است، خیلی وقت ها من وقتی با همسرم در خیابان قدم می زنم و یک فرد متکدی مصرف کننده مواد برای دریافت کمک نزدیک می شود، من این کار را انجام نمی دهم و همسرم می گوید چرا تو اینقدر سنگدل شده ای، من یاد این صحبت این حرف آقای مهندس می افتم که این عمل به ظاهر نیک است، زیرا این فرد این پول را برای دریافت غذا و سرپناه صرف نمی کند بلکه آن را صرف مصرف مواد می کند. خیلی از اوقات باید آینده عمل را مورد بررسی قرار داد و خیلی اوقات هم توان تشخیص با ما نیست، خود من به شخصه همیشه ترجیح می دهم در این موارد مشورت کنم و این را هم عرض کنم من قبل اینکه با این واژه در کنگره آشنا بشوم، خیلی از اوقات عملی را مرتکب می شدم که به ظاهر نیک بود، و از وقتی با این واژه در کنگره آشنا شده ام، خیلی مواقع در کارهایی که می خواهم انجام بدهم، یک توقفی می کنم که ببینم این کاری که می خوام انجام بدهم واقعا سالم است یا به ظاهر نیک. این مفاهیمی است که جزو مهارت های زندگی است و کسی که در کارهای شخصی خودش به این مهارت برسد می تواند به موفقیت بسیار چشمگیری برسد، و این آموزشها در کنگره جزو اولین آموزش هاست که جای تبریک دارد.

دکتر جهانفر

من خیلی فکر کردم روی این اصطلاح عمل سالم و به ظاهر نیک که آن را کجای چارچوب های فکری خود قرار بدهیم، چون ما برای اندیشیدن نیاز به نامگذاری داریم، تفکر با نامگذاری شکل می گیرد، عمل سالم و کار به ظاهر نیک، من هر چه فکر کردم کجای طبقه بندی فکری و آموزشهای روانپزشکی که دیده ام قرار می گیرد و به این نتیچه رسیدم که این همان کلمه insight یا بصیرت هست، بصیرت می تواند سطوح مختلفی داشته باشد و یک نفر از سطح خیلی پایین تا سطح خیلی بالای بصیرت را داشته باشد، و معمولا هم بصیرت با تجربه، علم و دانش شکل می گیرد، مثلا نمونه ساده اش این است که قدیم ها مردم اطلاع نداشتند که باید دستشان را بعد از دفع مزاج با صابون بشورند، اما الان معرفت پیدا کرده اند و از بسیاری از بیماری های واگیر دار نجات پیدا کرده اند. مثلا الان ما برای بسیاری از بیماری ها نیاز به بستری شدن داریم و خانواده فرد می گویند که این فرد چرا باید بستری شود؟ آنجا آن خانواده و یا مراجع بصیرت ندارد که آن بیماری چه عواقبی دارد که باید در مورد این مساله مورد آموزش قرار گیرد. متاسفانه یکی ا مسایلی که در اعتیاد هست، کور شدن آگاهی و بینش شخ است و خیلی از کارهایی که انجام می دهد بر اساس علم و دانش نیست، ما خیلی از برداشت هایمان بر اساس بردئاشت های سوپر ایگویی است و خیلی کارهایی را کورکورانه انجام می دهیم که در لحظه برای ما رضایت بخش است، اما در نهایت به ضرر ما تمام می شود، اینجا عمل نیک انجام داده ایم اما عمل سالم انجام نداده ایم، بخاطر همین عقل جمعی بر عقل فردی ارجحیت دارد و ما باید در کارهایمان مشورت کنیم و از دانش بشری استفاده کنیم تا به یک اخلاق ایگویی برسیم.

دکتر حمید

یکی از مشکلاتی که فرد در حال درمان دارد این است که اطرافیان وی می خواهند به وی کمک کنند ، اما در واقع با کارهای خود باعث ادامه روند بیماری وی می شوند، به عنوان مثال ما یک بیماری داشتیم که چندین سال مصرف می کرد و روی درمان خود هم منظم نبود، تا اینکه خانواده وی تماس گرفتند و گفتند ، نیروی انتظامی وی را به کمپ برده است و اگر شما نامه ای مبنی بر حضور وی در پروسه درمان بدهید، وی را مرخص می کنند. اما ما به پدر مادر وی گفتیم که بهتر است وی در کمپ بماند  تا وضعیت مناسب تری پیدا کند. یا اینکه خیلی وقت ها خانواده ها برای ترک اعتیاد به فرد وعده امکانات میدهند و این تاثیر معکوس در درمان وی دارد.


دکتر رضا

به نظر من خود اعمال هم یک صور ظاهری و باطنی دارند، چیزی هم که دوستان اشاره کرده اند، چیزی که شاید بتوان عمل سالم و به ظاهر نیک را از هم جدا کرد، بحث نگرشی است که ما نسبت به نتایج به ویژه نتایج میان مدت و بلند مدت عمل داریم. در اعمال به ظاهر نیک تفکر در مورد نتایج عمل نمی شود و یا به نتایج کوتاه مدت عمل توجه می شود. یا فرد نگرش مناسب را ندارد و یا از نگرش دیگران هم استفاده نمی کند. اما در عمل سالم، فرد به نتایج باطنی عمل هم توجه می کند و علاوه بر اینکه نتایج کوتاه مدت را در نظر می گیرد، نتایج بلند مدت عمل را هم در نظر می گیرد. این به هر حال خیلی مهم است و باع می شود که ما بتوانیم عمل سالم و به ظاهر نیک را تمایز بدهیم.

دکتر محمد

شناخت و معرفت و بصیرت کلید تشخیص عمل سالم است. الان خیلی از فجایعی که در دنیا انجام می شود، و خیل از کشتارها به خاطر همین است که افراد اعمال به ظاهر نیک را می خواهند انجام بدهند، و عملا میبینیم که روزانه هزاران نفر کشته می شوند و کسانی که مرتکب این اعمال شده اند، احساس رضایت از کار خود می کنند.


خانم دکتر اعظم

با تشکر از استاد و نگهبان، چیزی که در عمل مهم است این است که به این مساله به شدت توجه کنیم، من خودم خیلی از کارهایی که در درمان انجام میدهم فکر میکنم عمل به ظاهر نیک است، مسافری که لغزش می کند، وضعیت خوبی ندارد، تست های خوبی ندارد، مرتب لغزش می کند، اما از جانب ما هیچ رفتار مناسبی انجام نمی شود و طبق آموزشهایی که دیده ایم مرتبا به وی فرصت می دهیم، من خودم همیشه فکر می کردم که چقدر کارم خوب است که هیچ گاه به مریض پرخاش نمی کنم، با این تفکر که این کار به وی کمک می کند، چون سیاستی که به ما آموزش داده اند این است که در هر صورت مصرف دارو از مصرف مواد بهتر است. حالا با این تفکر ما به یک فرد اجازه می دهیم که به همین صورت به بازی خود ادامه بدهد، اما در کنگره من متوجه شدم که در کنگره به این مساله طور دیگری نگاه می شود و کسی که از امکانات درست استفاده نکند، در سیستم به راحتی پذیرش نمی شود و مورد سختگیری قرار می گیرد، این سخت گیری باعث میشود که فرد فکر نکند می تواند به میل خودش رفتار کند، اول فکر می کردم که چنین فردی از سیستم خارج می شود، اما در عمل برعکس اتفاق افتاد و وی بهتر پروسه درمان را پیگیری کرد.


روانشناس بهرام

تجربه ای که من در درمان اعتیاد داشتم، کاری که ما می کنیم، هزینه و فایده یک رفتار را از نگاه بیمار بررسی می کنیم، و اینکه برای فرد چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ چیزی که من عموما دیده ام به عنوان یک انگیزه ناسالم که باعث میشود فرد در یک سیستم مرضی قرار بگیرد و سال ها و سال ها آن رفتار غلط را انجام بدهد، نوعی از ترس است، یا ترس از احساس گناه یا ترس از واکنش سایرین، و این ترس ترس ذهنی ناشی از تجربه یک احساس ناخوشایند است. بصیرت در نهایت باید به اینجا برسد که این احساس من از چه نشات می گیرد و زیرساخت رفتار من از چه نشات می گیرد که به نظر من موضوع اصلی ترس است.

مهندس

کنگره 60 معتقد است که بیماری اعتیاد شامل سه مولفه جسم، روان و جهانبینی است که در این سه مقوله تخریب وارد شده و باید ترمیم شود، جسم تکلیفش معلوم است، جهانبینی هم تفکر و اندیشه است و این وسط روان باقی می ماند، روان از دردگاه کنگره 60 چیست؟ تمامی واکنش های رفتاری و خلق و خو یا هرچه اسمش را بگذاریم، از دیدگاه کنگره 60 از برایند جسم و تفکر روان به وجود می آید. یعنی تمام ناقل های عصبی، شبه افیونی های مغز، بالا یا پایین بودنش، در قسمت جسم و تفکر و اندیشه هم برداشت ها و جهانبینی است که باید ترمیم شود. برای درست کردن جهانبینی 14 وادی در کنگره 60 وجود دارد، از وادی یک تا چهار برای درست کردن تفکر به ما مطالبی را می گوید، در وادی اول می گوید که با تفکر ساختارها آغاز می گردد، بدون تفکر آنچه هست رو به زوال است تا وادی چهارم که می گوید حتی مسئولیت زندگی را به خداوند هم نمی توانیم واگذار کنیم. وادی پنجم به ما می گوید که این تفکرات باید وارد مرحله عملیاتی شویم، اگر تمام تفکرات را انجام دهیم مانند یک نقشه است که تا به مرحله عمل نرسد فایده ندارد. 

حال این هفته در مورد عمل سالم صحبت می شود، عمل سالم با عمل به ظاهر نیک، برای این مطرح می شود که چه کاری را باید انجام دهیم. پیش نیاز عمل سالم معرفت و دانایی است. و دانایی شامل سه بخش تفکر، آموزش و تجربه می شود، ما هر عملی که انجام می دهیم باید بر مبنای معرفت باشد. کسی که به اسم مقدسات ده ها نفر را می کشد، دانشش را ندارد، معرفت هم ساده نیست، ممکن است من 100 تا عمل انجام دهم و متوجه شوم تعداد کمی از آن سالم بوده است. خود عمل هم یک مثلث است، یک ضلع آن هدف است، دوم نقشه است، و مرحله بعدی اجرا است. من می خواهم یک عمل جراحی انجام دهم، آیا کسب درامد است یا بهبود بیمار، از چه متدی اجرا می کنم و سپس خود اجرا. در درمان اعتیاد، هدف چیست؟ روش چیست؟ و بعد وارد مرحله اجرا می شویم، جایی که می خواهیم نقشه راه را بریزیم، دانش مطرح می شود.  

پس در هر عملی هدف را در نظر می گیریم، ممکن است هدف خیل مخرب باشد، ممکن است شما به یکی داروی مجانی بدهید و طلبکار شما بشود. من در کنگره به خیلی ها پول شربت را دادم، آذوقه به ایشان دادم و این افراد هیچکدام خوب نشدند. خیلی وقت ها برای یکی از اقوام که در زندان است، سندی را گرو می گذاریم، هدف هم آزادی وی است که به ظاهر خوب است، اما نقشه را چگونه طراحی می کنیم، آیا به راحتی سند را در اختیار می گذاریم و یا عواقب را هم در نظر می گیریم؟ هدف نشان می دهد که نیت ما از کار چه است؟ هیچ خلاف و فسادی انجام نمی گیرد مگر اینکه ما به آن لباس توا بپوشانیم. مثلا یک نفر می گوید من چون کارم سنگین است مواد مصرف می کنم، برای مصرف کننده ها همیشه یک توجیهی وجود دارد. باید به اینکه نیت چه هست دقت کنم و پس از آن روش و نقشه و سپس وارد مرحله اجرا می شویم.

Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: دستور جلسات کنگره 60، لژیون پزشکان، جلسات ot،

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید: